måndag 10 oktober 2016

Våra barn rekomenderar

När jag frågar min flicka på 6,5 år om hennes bästa lästips säger hon Tsatsiki, Katitzi, Ronja, Barnen i Bullerbyn och Ingen rövare finns i skogen.


 
Tsatsiki har vi verkligen uppskattat båda två, härligt att få skratta högt tillsammans, en fin blandning av allvar och humor. Om livet när man är i skolåldern. Om längtan efter en förälder och en nära relation till en annan. Om rädslor, intressen och kärlek.
Astrid Lindgrens böcker är fantastiska för alla åldrar och jag är glad att min flicka tycker så mycket om dem.
Katitzi har jag skrivit om här . Vi har läst denna första nyupplaga som innehåller de två första böckerna om Katitzi, härligt att ha många böcker kvar att upptäcka.
När min flicka på snart 3 år bestämmer vad vi ska läsa är det ofta Bockarna Bruse på badhuset eller den här boken om Spinki som hon väljer. Lilla Anna har kalas är också en bok som hon tycker jätte mycket om.


 
Bockarna Bruse på badhuset är en modern version av den gamla klassikern om de tre bockarna Bruse. Den har inslag av humor och trollet är nästan lika skräckinjagande i den här versionen som i orginalet. Vi har läst den så mycket att hon nästan kan den utantill.
Boken om Spinki är en söt liten historia om en ekorrunge som hittas av en pojke och får växa upp i hans familj. Min tös är väldigt glad i och intresserad av djur och gillar den här boken.
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar