söndag 9 oktober 2016

Grodan och främlingen

Jag läste en kollegas status på facebook där hon citerar Özz Nöjjen "Jag är glad att Sverige är ett land man flyr till istället för ett land man flyr ifrån" Så känner jag också. Vi ska vara stolta och glada över vårt land, och för mig är det självklart att vi öppnar vårt land för dem som är på flykt från krig och terror. Jag ställer mig så ofta frågan: Vad har jag gjort för att få födas i Sverige? Jag kan inte komma på ett enda svar på den frågan. Jag menar att medmänsklighet och kärlek måste spridas och övervinna allt hat vi ser runt om kring oss. Rasism och främlingsfientlighet är vardagsmat och jag ser det som ett av våra största uppdrag när vi möter barn att visa dem att kärlek och solidaritet är det som måste råda. De är våra barn som är framtidens samhällsbyggare, de är de som ska upprätthålla fred och demokrati, det är därför så otroligt viktigt att barnen får ta del av och möta dessa komplexa frågor.



Grodan och främlingen berättar så fint om det här med att möta en individ från någonannanstans, med ifrågasättande misstänksamhet och förutfattade meningar eller med öppenhet och vänskaplighet. Att möta nya vänner från andra länder kan ge glädje och kanske får du viktig hjälp av din nyfunna vän när du verkligen behöver det.
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar