onsdag 12 oktober 2016

Med hopp om en mer harmonisk och hållbarare höst

Jag känner att det är viktigt för mig att damma av mina gamla förträngda ideal (miljö engangemang i stort och smått.)  Med min kunskap om tingens beskaffenhet känns det i djupet av mitt naturväsen att miljön och världens mående också är mitt mående. Jag vill betala tillbaka för all skada jag gjort i min strävan att passa in i de rådande strukturerna. Någonstans har alltid insikten skavt, att allt har ett pris.
Du fina, fina jord som givit mig läkande och livskraft. Att vara uppslukad av urskog, rasande vågor eller sand. Den eufori jag faktiskt känner när jag mött magiska djur i skymningen, när en liten tussilago lyst mot mig i väggrenen eller den hisnande gudomliga känslan av att befinna sig bortom världen på en fjälltopp. Det där vill jag vårda ömt för min dotter och alla andra naturbarn.
Detta är min strävan och mitt kall, jag kommer inte att komma med pekpinnar eller förmaningar. Men jag kommer ibland reflektera över att det är så sorgligt hur vår stackars människoart inte verkar må så bra över lag nu. Jag vill mest av allt inspirera och dela med mig av det jag brinner för.

I höst ska jag:
Införa köpstopp för  allt utom hygienartiklar och strumpbyxor för min egen del. Julklappar, presenter och saker till hemmet kommer i möjligaste mån vara hållbara och så kemikaliefria som behoven kräver. Eftersom jag är en impulsstyrd känslomänniska som ofta handlar för att må bättre kan detta bli en utmaning...

Rensa och skänka allt som bara ligger i skåp och hamnat i "bra att ha facket". Ju mindre saker vi har här hemma desto bättre mår vi. Mindre att städa, mindre ångest

Rum för rum kommer att gå igenom en kemikalieminimeringsprocess. Detta kommer ni att få följa på bloggen. Jag tänker gå efter "good enough" principen och kommer inte slänga eller skänka bort alla plast och polyesterleksaker. Däremot prioriteras de rum där vi är mest (vardagsrum, kök och sovrum).

Jag tänker ta hand om och förvalta de saker vi tycker om och redan äger. Laga om det behövs, göra det smidigt och tillgängligt att göra det snabbt och lätt.

När det gäller maten kommer vi genom veckoplanering äta efter säsong och mestadels vegetarisk och ekologiskt. Till helg och fest får "good enough" principen också råda. Livet kräver sina utsvävningar ibland.

Sist men inte minst vill jag vara snäll mot mig själv och andra. Det kostar inte så mycket att orka le, skicka ett sms till en vän som såg trött ut. Eller för den delen säga nej till aktivitet på grund av att en inte fått sin ranson av soffhäng och bokläsning.

Allt gott!

/Johanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar