söndag 9 oktober 2016

Elsa Beskows böcker

Elsa Beskows böcker har lite kommit i ropet igen. Det är små konstverk som är fina att ha i barnrummet och konceptet finns i olika inredningsdetaljer. De är också roliga att läsa då de ofta är på rim. Det som blir lite problematiskt för mig är att varken genusperspektivet eller barnperspektivet i en del av böckerna stämmer med det förhållningssätt jag vill förmedla till mina barn. I boken Tomtebobarnen är mor rar och far stark och det talas till och med om aga i form av smäll.


Icke desto mindre gillar 6-åringen här hemma Beskows böcker, och i boken Puttes äventyr i blåbärsskogen kan jag riktigt fantisera med även som vuxen (kanske för att jag är väldigt glad i att plocka bär). Nåväl Sagan om den lilla, lilla gumman kan jag varmt rekommendera. Den använder jag mig också av i arbetet som pedagog i förskolan då de är en liten saga som de flesta barn verkar tycka om. Den är lätt att dramatisera med små figurer och är precis lagom lång om man har en grupp med barn, och därmed har svårt att hålla fokus under en längre stund.
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar