onsdag 12 oktober 2016

Skapa bra förutsättningar för er lässtund

Hos oss läses det mest vid läggdags. Ofta samma bok om och om igen tills vi föräldrar nästan kan texten i sömnen. Oavsett bok tycker jag den stunden är helig. Vi sitter nära, ibland pratar vi och bearbetar dagen och bara tittar på bilder. Ibland när uppmärksamheten är skärpt läser vi en bok i sträck. Däremot har jag varit dålig på att skapa dessa stunder på dagen. Läser vi så sker det ofta här i soffhörnet. Alla i familjens absoluta favoritplats.



För ett tag sedan var jag på en högläsningskurs i jobbet och fick med mig några bra tips som jag tänker testa här hemma:
  • Markera lässtunden med en ritual. Det kan vara att man plockar fram en läskoffert med böcker i, tar på sig en sagohatt eller en sjal.
  • Se till att sitta i en lugn miljö utan störande ljud eller annat som kan distrahera.
  • Tänk på att målet är stunden att sitta tillsammans inte att läsa en hel bok från pärm till pärm.
  • Det är bra om man har läst texten innan. Då blir det mer flyt i uppläsandet och ger möjlighet att ta ut svängarna lite och kanske leka loss med tonlägen och olika dialekter (mycket populärt).
  • Ett bra sätt att bearbeta upplevelser tillsammans är att välja böcker som anknyter till något barnet varit med om. Då kan man stanna upp och diskutera. Ibland kan det vara populärt att byta ut huvudkaraktärens namn mot barnets.
  • En lässtund är inte misslyckad om den bara varar i fem minuter. Ibland räcker koncentrationsförmågan inte längre än så.
Nu önskar jag mig själv och er lycka till med framtida fina lässtunder
Allt gott!
/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar