onsdag 12 oktober 2016

Tryggboken, en bok om att röra rätt

För någon månad sedan kom retoriken och författaren Elaine Eksvärd ut med boken Medan han lever där hon berättar om sexuella övergrepp hon utsatts för av sin pappa under sin uppväxt. Jag har inte hunnit läsa boken ännu men har hört henne i intervjuer och debatter. Hon valde att gå ut med sin historia för alla barns skull. För att vi inte ska lägga locket på, för att det är allas ansvar att agera när vi ser eller tror att ett barn far illa. I de allra flesta fall begås sexuella övergrepp av någon som står barnet nära och därför är problemet så svårt att greppa.

Det är så smärtsamt att ta in att min första reaktion är att förtränga och tänka på något annat men nu är jag dock en ansvarstagande vuxen och mor till ett barn. Jag bär ansvar över att reagera om jag känner på mig att ett barn far illa. Jag bär ansvar över att lära mitt barn att sätta gränser och att följa sin magkänsla när något inte känns bra.
Jag lånade en bok om just detta ämne som heter Trygghetsboken av Sandy Kleven. Den riktar sig till barn mellan 4-8 år.  Den handlar om en mor och en son som samtalar om beröring och när det känns rätt och när det känns fel och hur en kan säga ifrån även när en känner att en familjemedlem går för långt. Det något trötta exemplet om en gubbe som vill visa en kattunge dras. Jag uppfattar boken som mer riktad till oss vuxna som ett redskap för att kunna förklara personlig integritet och övertramp på ett okonstlat sätt men ändå känns boken något krystad. Det är ju ett svidande svårt ämne!

/Johanna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar