torsdag 13 oktober 2016

Här kan du köpa ekologiska kläder och leksaker i Falkenberg

Något som är viktigt för mig är att i den mån det går köpa ekologiskt, giftfritt och hållbart. Här i Falkenberg där vi bor går utvecklingen långsamt framåt. Med tanke på att det inte fanns något ekologiskt utbud att tala om alls för ca tre år sedan då jag väntade vår dotter har det skett mycket.

Först ut är Falkenbergs enda renodlade ekobutik Ekologiskt koncept med allt från skönhetsprodukter, godis till leksaker. Andrea heter ägarinnan och med sitt kunnande och sin sprudlande personlighet stannar jag gärna länge för en pratstund. Hon har kunskap om det mesta så ta henne till hjälp om det är något ni undrar över. Hon tar in en del leksaker från Plan Toys, små skallror, trädjur och klossar. Perfekt för alla födelsedagskalas, babyshowers och "välkommen till världen" gåvor. De barn och babykläder hon säljer är från Minimundus som är Gots (Global organic textile standars) märkta.



Känner ni er osäkra och förvirrade av alla miljömärkningar så har medvetenkonsumtion.se en bra och översiktlig tabell att ta till hjälp.


(tryggaste märkningen av nyproducerade textilier)


Om ni vill köpa nyproducerat hos kedjorna skulle jag först och främst rekommendera Lindex. De får in allt mer Gots märkta kläder (Gotsmärkningen är den strängaste av miljömärkningarna på textilier och har krav på allt från bomullsodlingen till vilka kemikalier som används vid färgning och tryck. Det behöver dock inte betyda att plagget är rakt igenom ekologiskt.)  Det står alltid tydligt på plagget om det är Gotsmärkt och etiketten är alltid av papp. De har en annan märkning som är Lindex egna och heter sustainable choise där bomullen är ekologiskt odlad. Hur kraven på den märkningen ser ut vet jag inget om.

Kappahl i stan säljer sitt omåttligt populära märke Newbie som ska vara i ekologisk bomull. Det har däremot ingen av de oberoende miljömärkningarna och att de är i ekologisk bomull säger ingenting om process och färgning av kläderna. Newbie har ett mycket bra andrahandsvärde och kläderna går lätt att sälja vidare på t.ex Tradera.

Vill ni köpa begagnat finns det en butik mitt emot Fynda som heter Bortbytingen. Där kan man lämna in sina  urväxta barnkläder och även vuxenkläder. Som tack får man ett tillgodokvitto att handla för. Jag tycker personligen att det är lättast att hitta fina saker till de minsta (0-2år). Kläder till äldre barn är oftast i sämre skick då de slits på ett helt annat sätt. Det går bra att skänka kläder också. Allt som inte blir sålt skänks vidare till välgörenhet.

Andra ställen där ni kan köpa begagnat:
Agape: Ligger vid bowlinghallen. Har ett litet utbud av begagnade kläder, skor, böcker och leksaker.
Kupan (Röda korset): Ligger bakom Tångaskolan. Har ett stort utbud av begagnade kläder,böcker och leksaker.
Brohjälpen: Ligger mitt emot Korshags. De säljer en del begagnade leksaker och böcker och bäddtextilier men har inga kläder.

När det kommer till nyproducerade ekologiska leksaker är utbudet mycket litet. På Fynda har det faktiskt hänt att jag har hittat en och annan dyrgrip. Man får sondera i allt krims krams.  Jag har köpt en ekologisk barnservice i bambu, rostfria sugrör ( är sjukt dyra i webbshoppar), rostfria barnbestick och även saker från Plan toys.

Jag hoppas ni blev lite klokare av min guide. Ställ krav på kedjorna och Fynda så kanske de tar in mer. Ju mer efterfrågan desto mer produkter. Fråga gärna om det är något ni undrar eller blir nyfikna på så ska jag göra mitt bästa för att hitta ett bra svar.
Allt gott!

/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar