söndag 9 oktober 2016

Pixi för vuxna

Ibland blir man så attans provocerad av vad andra människor gör. Ofta kanske en håller det för sig själv eller säger det till personen på ett respektfullt sätt. Med barn är det lite annorlunda. Barn är ofta offer för vuxnas utbrott och irritation över vad de gör. Jag tycker det är mycket märkligt att en som vuxen kan tycka att det är okej att skälla när ett barn gör något som väcker ens irritation medan man diskuterar och berättar sin uppfattning när det gäller andra vuxna.
Det som kanske väcker ens irritation är dessutom  ofta något hos barnet som alls inte kom till för att provocera. Kanske vill jag som liten undersöka maten, röra mig fort för det spritter i kroppen eller undersöka vad den vuxnas personliga gränser går. Micke Gunnarsson skriver vackert ur barnets synvinkel till oss som föräldrar i boken "När jag gör som jag gör".


Denna Pixibok för vuxna skulle jag vilja sprida så många får ta del av den. Boken säger något som är väldigt betydelsefullt. Barnet vill inte ta strid och provocera, barnet vill bara vara barn.
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar