onsdag 12 oktober 2016

Mamma eller partiledare. Två sidor av samma mynt.

Moderskap, finns det någon annan roll förutom president eller politiker som blir mer synad, kritiserad och dömd? Varje gång jag smyger mig in på något föräldraforum kastas jag in i tyckande, vassa pekpinnar och martyrskap.
Vi ska dela lika på föräldraledigheten, inte jobba alls, vara hemma med våra barn, jobba mycket, leka hela tiden, inte leka alls, förskolans vara eller inte vara, laga massa nyttig mat, inte ge socker, vara lyhörda, vara tydliga, sätta gränser, amma utan att provocera någon, amma lagom,  inte natta i egen säng, samsova, vara lugna, inneha tålamod, inte ha i solen, välja rätt solkräm, stimulera språk, självständighet och kreativitet, inte se tv, inte använda mobil/ dator, vara i nuet....
Ja, ni vet den där kören. Jag tror vi hör den allihop, vi är en del av den.  Och jag tror den gör oss ont när vi inte kan urskilja vår egen röst.
Människan är en dömande varelse och jag odlar fördomar varje dag. Men jag jobbar också med att tänka att vi alla gör så gott vi kan med allt vi fått med oss i livet. Jag har sådana livliga diskussioner i mitt inre där jag skäller ut den där världsfrånvända tanten i skogsstugan som tycker en massa men vet så väldigt lite. Att vara ödmjuk och se varandra är det finaste vi kan göra. Vi behöver all kärlek och stöd vi kan få för att orka bära oss själva och våra fina ungar ut i livet som är så svårt och vackert <3

/Johanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar