söndag 9 oktober 2016

Relationsrevolutionen

Så mycket kunskap samlad i en enda bok, så sammanfattade jag min känsla för den här boken på Instagram för ett tag sen. Boken har varit min följeslagare några veckor nu, och den stimulerar till eftertanke.


 Barnläkaren Lars H Gustavsson beskriver olika sätt att se på relationen till ett barn. Mina föreställningar om den goda relationen återfinns mycket i det som Lars beskriver som Nabils synsätt. Jag är övertygad om att barn gör så gott de kan i de allra flesta lägen utifrån de förutsättningar de har. Men sen märker jag att jag också har en del av utvecklingspsykologens Ullas tankegångar med mig. Jag tror att vi har vissa delar medfött, exempelvis anknytningsbehovet som grund för vidare utveckling. Det är även där jag finner Lars "fjärdevägensbarnsyn". Lars funderar kring olika sätt att tänka kring relationen och ser fördelar och nackdelar med olika synsätt.  Han plockar ut godbitarna ur olika perspektiv och sammanfattar detta i sitt eget synsätt. Detta synsätt är ingalunda färdigt utan kräver reflektion av läsaren. Detta uppskattar jag, jag tror på att varje möte med en annan människa är unikt och att färdiga manualer kan kväva detta möte.
Lars utgår alltid från barnet som person, en individ som jag kan lära utav precis som jag kan ge kunskap till den jag möter. Han skriver att i första hand är barn människor och att konventionen för barnets rättigheter fungerar som extra rättigheter just för att de är människor i en utsatt sårbar position.

 Jag tar med mig lyssnande som en viktigt budskap från boken, att lyssna till barnets kunskap, känslor, tankar som grunden för en god relation och låta dem vara med och påverka i större betydelse. Tankar har också väckts kring varför rösträttsålder är 18 år och Lars skriver om reformer som skulle kunna göras på det planet.
Mötet är grunden för den goda relationen så som jag tolkar Lars budskap, att möta inte bemöta. Att se varandra här och nu, att om man vill att barnen ska visa respekt för andra människor börjar det med att de blir respektfullt mött.
Han bjuder också på en minikurs i att ta barn på allvar och åtta råd för vardagsbruk.



Jag sa till min vän och bokmorsekollega Johanna härom dagen, Hur ska jag kunna sammanfatta denna bok? Det har jag nog inte gjort utan önskar att du som läser detta blir nyfiken och vill läsa mer om denna mans kloka tankar. En bok, så mycket klokskap. Läs den!
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar