onsdag 21 september 2016

Vem-böckerna av Stina Wirsén

Jag tycker så väldigt mycket om att läsa Vem-böckerna av Stina Wirsén. De har en långsamhet i sig som är så behaglig.





I Vem är ensam beskrivs det svåra i att vara ensam när man inte vill, att få ett nej ifrån en kompis och känna sig utanför. Viktigt att kunna prata om för hur gärna vi en vill att våra barn inte ska behöva uppleva detta så är ju ibland livet sådant. Boken beskriver också hur härligt det är att vara ensam när man själv väljer att vara det. Ibland kanske man behöver öva på det där, en klok person i min närhet sa en gång att våra barn behöver öva på att trivas med sig själva. Det tror jag mycket på, att den där stunden av tristess faktiskt kan leda till något positivt, till kreativitet och lek.

I Vem städar inte beskrivs veckostädningen hemma hos familjen nalle. Jag känner så väl igen mig i det. Viljan att få det överstökat och önskan om att hellre göra något annat med  familjen, detta leder ibland till frustration. Tipset att sätta på städmusik är faktiskt bra, det gör det hela lite roligare. Jag brukar också försöka intala mig att jag faktiskt vill städa istället för att det ska kännas som ett måste. Sen hjälps vi åt, vi kallar det Röj&Rama (läs mer om detta i boken" från frustration till flow med lean@home"). Vi brukar käka någon god frukt efteråt för att fira att det är färdigt.

/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar