söndag 25 september 2016

När mammas tankar ändrade färg, en bok om hur det kan vara när en förälder blir deprimerad

På biblioteket i Falkenberg finns en hylla på barnavdelningen som heter Samtal. Där står det böcker om saker som väcker frågor och om svåra saker som kan hända här i livet.  Just där hittade jag denna boken. Jag märker att jag själv blir starkt berörd av berättelsen. Den väcker så mycket jobbiga känslor till liv. Men allt ska inte vara lätt att prata om, vi måste göra det ändå till trots för att det svider. Just därför är det så viktigt att denna typen av böcker finns eftersom det inte är så ovanligt att vi vuxna är nedstämda eller deprimerade när livet svämmar över. Det är en fin och saklig bok om något mörkt som som vi faktiskt inte pratar så mycket om. Det är så skambelagt att vara ledsen och inte orka i vuxenvärlden och barn till ledsna ska inte behöva bära det mörkret inom sig. Jag är så glad att jag hittade till den där hyllan och till denna boken så jag vet vart jag ska vända mig när jag behöver hjälp med att förklara. Böcker är så bra på det sättet. Genom någon annans historia kan det ibland vara lättare att närma sig sin egen.


/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar