söndag 25 september 2016

Böckerna om Kråke


Böckerna om Kråke läses i perioder jättemycket hemma hos oss. Detta är min personliga favorit! Böckerna tar upp olika tema och är väldigt lärorika. I Kråke målar får vi följa med Kråke och hans syskon till Målar-Märta som tar hand om barnen några dagar. Det är en kreativ, härlig och mysig miljö de vistas i. Barnen målar och vi som läsare får lära oss hur man kan blanda färger. Vi får också följa med på en skattjakt efter former, lite synd då att de inte använder de rätta matematiska begreppen för formerna men det brukar jag fixa till när jag läser boken. Något annat som jag kan reagera på är att man så ofta, även här, berömmer och då också bedömer barns konstverk. När jag säger -Å så fint!, säger jag ju också att det skulle kunna vara fult och det blir en inbyggd prestation i målandet. Jag tycker inte det behöver vara det, utan att målandet tillsammans med barn istället ska vara glädje, utlopp för fantasi, rekreation och kanske också ett sätt att bearbeta det som finns inuti en. Jag kan ändå verkligen rekommendera böckerna om Kråke och hans familj de är trevliga och lärorika. Ibland kan de kännas lite långa att läsa exempelvis vid läggning. De är dock uppdelade på ett bra sätt i små kapitel, så man kan pausa om behov finns.

Kram Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar