onsdag 21 september 2016

Carlos Ruiz Zafon

Jag fick min första Zafon-bok av vänner. Jag fick Vindens skugga tillsammans med ett presentkort på böcker. Min vän som överlämnade presenten sa "Och det finns fler" med ett leende på läpparna. Så är det när man väl har börjat läsa Zafons böcker, man vill fortsätta ta del av hans världar. Jag som i vanliga fall inte är så förtjust i fantasy. Jag somnar lagom till att Frodo kommer till Brie varje gång vi försöker titta på Sagan om ringen filmerna (fast jag har läst böckerna). Jag lockas ändå av dessa böckers mystik, när man egentligen vet att detta är onaturligt och kan inte hända, men tänker tanken att kanske ändå....

Att hans triologi om de fördömda böckernas gravkammare handlar just om böcker och författarskap är ju bara det härligt. Man får dessutom lära känna den ena mer fascinerande personligheten efter den andra. Handlingarna utspelar sig i Barcelona. Man får ta del av livsöden som är tragiska men böckerna förmedlar också humor och hopp. Jag rekommenderar att man läser dem när man har mycket tid, det är synd att läsa böckerna med för många längre uppbrott då man lätt går vilse bland de olika karaktärerna då.
Marina som jag egentligen tror är en ungdomsbok är helt fristående från trilogin jag beskrev ovan. Den handlar om en fantastisk vänskap mellan två ungdomar, och hur de kommer i kontakt med en helt hårresande historia. Vill man börja med en liten kortare bok av Carlos Riuz Zafon så börja med den.

Har du några tips på fantasy, eller bara som de här, lite smått overkliga böcker?  Tipsa gärna i kommentarerna.

Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar