onsdag 21 september 2016

Konrad och karamellerna och Orättvist, från Olika förlag

Olika förlag ger ut böcker som utmanar traditionellt vedertagna och diskriminerande normer. Konrad och karamellerna av Åsa Mendel-Hartvig och Caroline Röstlund är en ny favorit här hemma, både jag och min flicka på 2.5 år tycker om den. Jag får backflash från barndommen och kan verkligen känna igen mig i Konrads känslor när hans godis är slut och storasyter har kvar godis. Jag tror detta är ett fenomen som förekommer i många familjer på lördagarna och därför är det lätt att kunna identifiera sig både med Konrad och hans storasyster. Att Konrad bär kjol tycker jag öppnar upp fantastiska möjligheter till samtal (om det behövs) kring att man får klä sig precis så som man själv vill. Att mormor är finurligt busig är också ett plus, lek över generationsgränserna är härligt! Konrad och Karamellerna är förlösande fördomsfri och kan varmt rekommenderas!

Orättvist av samma författare och illustratör beskriver andra känslor som jag tror är vanliga i barnaåren, varför får han och inte jag? Det där med att man får lov till olika saker i en familj, och även på förskolan kan kännas frustrerande orättvist. Den här boken sätter ord på de här känslorna genom karaktärerna Lillskrot och Storskrot. Genom böcker som denna ger vi barn möjligheter att tillägna sig ord för känslor och därmed också lära känna sitt eget känsloregister. Denna bok utmanar även den traditionellt vedertagna klädkoder på ett förträffligt sätt. Jag gillar den!

Trevlig läsning! Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar