onsdag 21 september 2016

Om Katitzi




































Jag har läst Katitzi högt för min sexåring. Den har kommit ut i nytryck och är väldigt aktuell nu när vi har så många Romer i vårt land, människor som är i stor ekonomisk kris. Katarina Taikon beskriver livet som rom under 40-talet. 

Man slås av hur hemsk deras vardag var men boken har också mycket humor och värme och kan inspirera till viktiga samtal. Jag tycker det är oerhört viktigt att vi pratar om främlingsfientlighet med våra barn. Att vi samtalar om olikheter men framförallt om likheter och alla människors lika värde. Personligen har jag väldigt svårt för att gå förbi de Romer som sitter och tigger utanför våra affärer, jag vet att dessa människor borde fångas upp av ett skyddsnät i sitt hemland men så är ju nu inte fallet. Jag slås av tanken hur orättvist det kan vara, jag har ju inte gjort något för att födas i denna välfärdsstat som Sverige är, nog kan jag dela med mig!

Så sammanfattningsvis Katitzi är en viktig bok och både jag och dottern har läst den med glädje på kvällarna, det enda problemet är att det är svårt att sluta läsa när det är dags att sova. /Mari


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar