söndag 25 september 2016

Varför vill jag så gärna läsa för mina barn?

Jag älskar det, att plocka ihop en hel hög med böcker och krypa upp tillsammans i soffan. Att känna att nu har vi tiden för varandra, vi gör något tillsammans som vi båda tycker om. Lars H Gustavsson skrev i sin bok Växa inte lyda (som för övrigt är helt fantastisk) en uppmaning, om att ge baren tid varje dag då man som vuxen är absolut närvarande. För oss har läsningen blivit denna kvalitetstid, vi läser tillsammans varje dag. Det blir en stund för närhet och närvaro i en vardag som annars så lätt bara dundrar på.


Sen är det ju allt det där andra också. Jag vill ge mina barn det rika ordförrådet som är så viktig för att kunna uttrycka sig, göra sig förstådd, kunna argumentera för sin sak och kunna förstå andra. Jag vill ge mina barn möjlighet att utvecklas som de empatiska individer de är, kunna sätta ord på och förstå sina egna känslor och sätta sig in i hur andra känner. Jag vill att de ska behålla och utveckla sin fantasi och kreativitet just för att de är så underbara och värdefulla förmågor. Jag ser att får man med sig ett rikt språk, så är det grunden för så mycket mer, för lek, för lärande, för emotionell och personlig utveckling, för självkänsla och faktiskt också i förlängningen grunden för att kunna leva i en demokrati.

/Mari


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar