söndag 25 september 2016

Att lära sig känna igen kroppens signaler























Hur ska jag kunna veta själv när jag behöver kissa om jag tvingas att gå och kissa på beställning varje gång vi ska gå ut?
Hur ska jag få ett sunt förhållande till mat, det vill säga sluta äta när jag är mätt, om jag ständigt trugas och tvingas att äta upp?
Hur ska jag kunna känna att jag behöver vantar när det är kallt om jag aldrig får prova att vara utan?

Nej jag tror vi måste lita mycket mer till barns kompetens, visa dem att vi tror på dem, och kan de inte idag så kan de lära sig. Att ge barnen möjlighet att lära känna sin egen kropps signaler. Det känns som vårt fartfyllda och ibland alltför stressiga liv tillintetgör tron på att barnen kan själv. Som förskollärare vet jag ju att det kan bli problematiskt om barnen inte kissat när vi går ut, med massa vinterkläder som ska av och på och kollegan som kanske lämnas ute med resten av barngruppen. Hemma kan tids-optimisten i mig själv ha gjort ett alltför tight schema, som gör att tiden för att liten ska kunna pröva och fixa själv blir för snålt tilltagen. Ändå tänker jag att vi måste leva livet så att alla får plats. Så att man får använda sin kompetens och möjlighet att utvecklas. Det får liksom ta den tid det tar!

/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar