söndag 23 oktober 2016

Boktips för vuxna läsare

Ett litet äldre inlägg som inte fått flytta över från gamla bloggen förrän nu är det här om litteratur för vuxna. Detta var min sommarläsning 2016.

Yoga girl är en fantastisk bok både för den som redan utövar yoga men också för den som bara är nyfiken. Boken förmedlar praktiska yogaövningar på ett väldigt enkelt och inspirerande sätt och tipsar om en del läckra recept. Det jag dock tar med mig mest efter att ha läst Rachel Brathens bok är all klokskap hon formulerar i "kärleksfulla insikter" och när hon berättar sin livshistoria. En bok väl värd att läsa helt enkelt!

Morgon i Jenin är en berättelse från kriget mellan Israel och Palestina, berättad ur ett palestinskt perspektiv. En bok som beskriver ett fruktansvärt krig på ett väldigt personligt sätt, kanske är det just det som gör berättelsen så hemsk och så viktig. Man får på nära håll lära känna människorna som lever i flyktingläger och följa med dem i en vardag såväl skräckfylld som varm och kärleksfull. Så länge vi har krig på jorden, så länge vi har flyktingläger är denna bok högaktuell. Och även sedan, när vi behöver påminnas om varför krig är avskyvärt.

Irene Panik blev en motpol till föregående bok då jag behövde något lättsamt och lättsmält. Lättsmält är verkligen denna bok och på flera ställen skrattar jag högt när jag läser den. En berättelse om en kvinna som vågar lite utöver det vanliga, så det på sina håll blir lätt overkligt, men ändå helt okej. En bok att slappa till, när man behöver vila huvudet lite.

Sen bar det av in i deckarnas värld. Den sista akten av Marie Ljungstedt är en bladvändare. Precis lagom läskig med flera spår som flätas samman på slutet, kryddad med en liten kärlekshistoria poliser emellan.
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar